Yin Yoga | Marjan Springelkamp

“Yin yoga is een rustige, meditatieve vorm van yoga waarbij je langere tijd in een houding verblijft.  De Yin staat voor zelfzorg, stilte, kalmte en het vrouwelijke. Het is het complement van Yang, beweging, verandering en activiteit, het mannelijke aspect.  Yin en Yang symboliseren de dualiteit in de wereld in en om ons heen, zij kunnen niet zonder elkaar bestaan. Yin yoga nodigt je uit om een meer flexibele en open houding naar jezelf en het leven te ontwikkelen, zowel fysiek als gevoelsmatig. Yinyoga is geschikt voor iedereen: jong en oud, met een zeer stijf of juist super flexibel lichaam, zeer ervaren of onervaren in de yoga, en ook voor mensen met klachten van spieren en gewrichten is het buitengewoon heilzaam. Yin yoga richt zich met name op bindweefsel. Bindweefsel verbindt in bepaalde gelaagde patronen spiergroepen, gewrichten en organen met elkaar. Je bindweefsel wordt door Yin Yoga soepeler en op energieniveau worden blokkades opgeheven. Zo voel je je energieker en letterlijk en figuurlijk “beter in je vel”.


Kundalini Yoga | Agnes Klinkert

Kundalini yoga wordt beschouwd als de meest krachtige vorm van yoga. Het is een work-out voor je lichaam, geest en ziel. Kundalini yoga werkt met dynamische lichaamsoefeningen, ademtechnieken, mantra's en meditaties. Een combinatie van fysiek pittig bezig zijn, mediteren en chanten. Docente Agnes Klinkert: “Eén van de cursisten beschreef de Kundalini yoga als een ‘spirituele poweryoga’, dat dekt de lading eigenlijk wel. Soms gaan de oefeningen lekker en soms ingewikkeld, net als in het echte leven!”.


Hatha Flow | Monique Brinks

Hatha flow is een dynamische les hatha yoga die uitgaat van de eenheid van lichaam en geest met de adem als verbindende factor. De lessen vormen een balans van staande, zittende en liggende houdingen, die vaak als een flow elkaar opvolgen maar soms ook meer statisch en verstillend zijn om de houding van binnenuit te ervaren. In elke oefening zoek je naar het juiste evenwicht tussen ontspanning en kracht. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden.

Daarnaast kent elke les ontspanningsoefeningen, concentratie en meditatie, waardoor een complete ervaring ontstaat. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.


Slow Yoga | Tineke Eleveld

Deze vorm van yoga is geschikt voor ouderen en voor mensen die een fysieke beperking ervaren en/of herstellende zijn. Veel oefeningen vinden plaats op een stoel.


Hatha Yoga | Jeffrey Deelman

Bij Hatha Yoga zoeken we naar een evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Dynamische en verstilde houdingen wisselen elkaar af. Daarnaast bouwen we ruimte in voor ademhalingsoefeningen en meditatie. We verkennende de fysieke en mentale grenzen op een zachte manier en verruimen ze.  Je krijgt er een groter innerlijk bewustzijn en meer vitaliteit voor terug.

Deze lessen zijn geschikt als je houdt van een energie en speelsheid.


Hatha Bedtime yoga | Jeffrey Deelman

Wat is er lekkerder dan aan het eind van de dag heerlijk in slaap te vallen? In een Bedtime Yoga les leggen we de aandacht op rustgevende en herstellende houdingen. We gebruiken houdingen uit de Yin en Restorative Yoga. Zo help je het lichaam en geest te kalmeren. Gun jezelf een moment voor jezelf.

De lessen Bedtime Yoga is er voor iedereen die even wil ontspannen.


Hatha Yoga, level 1 | Saskia Valk

In deze korte cursus leer je de basistechnieken Hatha Yoga, the Sumar method, die je nodig hebt om in te stromen in level 2.

Level 1 leert de basismantra Asatoma Sat Gamaya, ontwikkel je je eigen de zonnegroet (met ogen gesloten, met of zonder aanpassingen), leert je kapalabhati, bastrika en nadi sodhana ademhalingstechnieken, basisasanas die de werwelkolom in alle mogelijke manieren beweegt en stretcht, deeprelaxation en dharana, oftewel concentratie/meditatie techniek.


Hatha Yoga, level 2 | Saskia Valk

Vanuit de basis van level 1, gaan we verder ontwikkelingen en verdiepen, werken we nog steeds persoonlijk gericht op jouw practice, in de groep, maar wel op je eigen niveau, uitdaging en kunnen. Er wordt een beroep gedaan op je eigen focus en concentratie, docente Saskia is vaker naast de mat dan op de mat te vinden om tips en aanwijzingen te geven omdat ze gelooft dat de beste practice voor jou niet vanuit de docent komt, maar van de student zelf. Daarom leert ze je de opties, mogelijkheden en “uitstapjes” zodat je ten alle tijden zelf besluit welke practice die dag bij je past, vanuit eigen kracht, bewustwording en motivatie.


Ouder/kind Yoga | Saskia Valk

Zingend, dansend en spelend onderzoeken de peuters en kleuters de yoga-houdingen en ontdekken ze hoe leuk het is om te spelen met hun adem en zintuigen! Aan de hand van liedjes, voorwerpen of verhaaltjes creeer ik een fantasiespel waarin het kind de ouder meeneemt in zijn of haar belevingswereld. 

Omdat de belevingswereld van de kinderen groot is en het concentratievermogen kort, zit de les vol dynamiek en wisselen actie- en concentratiespelletjes elkaar steeds weer af. Samen beleven jullie dit yoga avontuur en daarom is het fijn als jullie beiden plezier ervaren in een ongedwongen sfeer. Voor een kind is het soms al genoeg om er te kunnen zijn, om te kijken, te spelen op de mat, te ervaren en te verwonderen. 

Rust en ontspanning creëren we door middel van kindermassage en/of eindontspanning.


KinderYoga 5-8 jr en 8-12 jr | Antoinette Lubben

“De kinderen maken kennis met verschillende yogahoudingen door middel van verhalen. Naast de yoga houdingen oefenen de kinderen met ademhalings en mindfulnessoefeningen, kindermassage en visualisatie-oefeningen. Elke les heeft een eigen thema en er is veel ruimte voor eigen inbreng van de kinderen. Als ouder kun je tijdens de les rustig genieten van een kopje thee  bij Bij Agnes.”


Vanaf 10 januari 2018:

Critical Alignment yoga | Yvonne de Hoop

Critical Alignment is een goed onderbouwde methode om zowel negatieve voorkeurshoudingen en voorkeursbewegingen als negatieve gedachtepatronen, ontstaan door de opbouw van onder andere chronische stress, te leren doorbreken. Dit kan van grote waarde zijn bij het voorkomen en oplossen van allerlei lichamelijke en psychische klachten, bijvoorbeeld met het bewegingsapparaat, angsten en depressie. Het is ook behulpzaam bij het ontwikkelen van een lichte, beweeglijke en open lichaamshouding, en daarmee kan deze methode een grote positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van het leven en ouder worden.

Zowel tijdens de Critical Alignment Yoga als Therapie lessen gebruiken we materialen om deze chronische spanning en stress in het lichaam los te laten.


Vanaf 8 januari 2018:

Pranayama & meditatie | Hilde Siebesma

Om de (werk)dag/(werk)week te beginnen met frisse zin, energie en rust in het hoofd. Een les waarin de onderdelen van de yoga, pranyama en meditatie, uitgebreid aan bod komen. Omdat yogalessen vaak met name het beoefenen van houdingen betekenen en er in verhouding weinig tijd wordt besteed aan pranayama (ademtechnieken) en meditatie. En deze aspecten van de yoga juist zoveel meer verdieping geven in je yoga beoefening.

“In 2011 ronde ik de Yoga Academie Nederland te Amsterdam af en ik geef yogalessen sinds 2009. Onlangs volgde ik de 200 uur Teacher Trainings Course van Yoga Gita, verzorgd door de Indiase yogi Sri Vijay Gopala. Duizelig geworden van alle stromingen en stijlen op yogagebied vond ik bij Vijay waar ik mij helemaal thuis in voel: de traditionele yoga, puur, onbewerkt. Met duidelijke en begrijpelijk onderbouwing vanuit klassieke teksten zoals de Yoga Sutra’s van Patanjali. 

De les is geschikt voor iedereen.  Ook als je (nog) geen yoga beoefent.”

Yin Yoga  |  Kundalini Yoga  |  Ouder/kind Yoga  |  Hatha Yoga  | Slow Yoga |   LesroosterLesrooster.htmlshapeimage_1_link_0


Marjan

Agnes K

Saskia

Tineke

Jeffrey

Monique

HIlde

Yvonne